חברות וחברים יקרים,
עוד שנת לימודים לא שגרתית מתקרבת לסיומה. כבר שש שנים שבהן תלמידות ותלמידים בישראל גדלים לתוך מציאות של מגיפה, משבר פוליטי מתמשך, מלחמה, אלימות וחוסר ודאות. עבורם, זו אינה "תקופה" חולפת. אלה שנות הילדות והנעורים עצמן. שנים מעצבות שישאירו את חותמן לתמיד.
דווקא משום כך, המפגשים שהתקיימו השנה בגבעת חביבה היו משמעותיים כל כך. ראינו שוב כיצד בנות ובני נוער יהודים וערבים מגיעים למפגש משותף עם חששות ולעיתים גם סטריאוטיפים ופחדים, אך כאשר נוצר מרחב בטוח, מונחה ומכבד, מתאפשרים דברים אחרים החסרים כל כך ביומיום בישראל: הקשבה, סקרנות ולעיתים גם שינוי של נקודת המבט. הבנה כי החברה סביבם מורכבת יותר ממה שחשבו. בהמשך הניוזלטר תוכלו לקרוא על מפגש שכזה ועל ההיכרות הבלתי אמצעית הזו, שלא היתה יכולה להיווצר אחרת.
שנת הלימודים הבאה תיפתח כנראה במערכת בחירות, יש בכך הזדמנות אמיתית להחלפת השלטון הנוכחי ולפתיחת דף חדש. אך הדרך לשינוי אינה יכולה לעבור דרך אימוץ השפה והנחות היסוד של מי שפגעו שוב ושוב בדמוקרטיה. אסור שמערכת הבחירות הקרובה תהפוך למרחב שבו אזרחים ערבים מוצגים כאיום, ושותפות יהודית־ערבית נראית כבעיה שיש להסתיר. מי שמבקש לבנות כאן עתיד דמוקרטי חייב לומר בגלוי ששותפות כזו היא חלק מרכזי בפתרון.
שנת הלימודים תגיע לסופה בקרוב, אבל האחריות החינוכית והאזרחית שלנו אינה מסתיימת איתה. דווקא עכשיו, לפני קיץ שעלול להיות רעיל, אלים ומפלג, עלינו להמשיך להחזיק את המרחבים שבהם אפשר לדבר, להקשיב, להכיר ולבנות כאן עתיד משותף ושוויוני.
מיכל סלע,
מנכ"לית גבעת חביבה